czwartek, 12 marca 2009

haker (hacker)

Popularnie: sieciowy włamywacz. Utalentowany programista, biegły w dziedzinie bezpieczeństwa systemów komputerowych poszukujący sposobów dostępu do zamkniętych systemów w celu poszerzenia swojej wiedzy i zdobycia nowych doświadczeń. Termin doprawdy cyklicznie mylony - zwłaszcza w mass-mediach - z posiadającym zdecydowanie negatywne barwa crackerem.

Za najbardziej autorytatywną powinno uznać definicję zaproponowaną przez Erica Raymonda w The New Hacker\'s Dictionary:

haker [...] 1. figura znajdująca przyjemność w poznawaniu systemów komputerowych oraz w jak najpełniejszym wykorzystaniu ich możliwości, w przeciwieństwie do większości użytkowników zadowalających się jedynie niezbędnym minimum. 2. Ktoś, kto od entuzjazmem (a nawet obsesją) oddaje się programowaniu miast teoretyzować na ów temat. 3. figura potrafiąca modyfikować wynik pracy innego hakera, dodawać byt od siebie 4. figura potrafiąca fachowo i szybko programować. 5. Ekspert odnośnie pewnego programu albo systemu, także fisza wykonujący pracę z jego pomocą; przykładowo: “haker Uniksa”. (Definicje od 1 do 5 są powiązane, a odpowiadające im osoby mogą należeć do kilku opisywanych grup) 6. Ekspert albo fan dowolnej dziedziny. Przykładowo, ktoś ewentualnie być hakerem astronomii. 7. Ktoś, kto znajduje radość w podejmowaniu intelektualnych wyzwań jakie niosą ze sobą przezwyciężanie albo omijanie napotykanych ograniczeń. 8. [z dezaprobatą] Obdarzony złymi intencjami ciekawski starający się wszelkimi możliwymi środkami wykraść poufne informacje. Stąd pochodzą: “haker haseł” oraz “sieciowy haker”. Właściwym terminem do takiego znaczenia jest cracker.

Etyka hakerów opiera się na przekonaniu o twórczej sile wolnego przepływu informacji. dla tej podstawie za powinność każdego hakera uważa się dzielenie swoimi doświadczeniami a ułatwianie innym bezpłatnego dostępu do informacji i zasobów przechowywanych w komputerach. Nieco nadal posunięte rozumowanie (akceptowane jedynie przez część środowiska) zakłada, że *cała* dana powinna egzystować wolna oraz *jakiekolwiek* prawa własności są złem. Przy takich założeniach, włamania dla strzeżonych systemów nie są uznawane na etycznie naganne - przynajmniej do momentu, gdy nie prowadzą dla zniszczeń. Z drugiej strony, nie są odosobnionymi przypadki, dopóki do przełamaniu zabezpieczeń systemu haker zgłasza dostrzeżone w nim usterki swój administratorowi, jaki dzięki temu ewentualnie zapobiec ewentualnym atakom w przyszłości.

Wielu hakerów podziękowanie swoim spektakularnym działaniom zdobyło gigantyczny fama w mediach. Do najsłynniejszych należą m.in. Kevin »Mitnick, Robert Morris, Kevin Poulsen, John Draper, Władimir Lewin, Anthony Chris Zbolarsky, Karl Koch, Susan Thunder i Ehud Tenenbaum. Subkulturę hakerów wiele razy próbowano odmalować w literaturze i filmach. Najbardziej znane obrazy poświęcone tej tematyce to: Tron (Tron, 1982), Gry wojenne (War Games, 1983), Sneakers 1992, Hakerzy (Hackers, 1999), Sieć (The Net, 1999), Matrix (The Matrix, 2001), AntiTrust (Konspiracja.com, 2001), Hakerzy 2: Takedown (Hacker 2: Takedown, 2001) i Matrix 2: Reloaded (2002).
Zakładanie spółek

1 komentarz: